Modificari propuse pentru RNS 2016

chess-wisdom

Consiliul Director al FNCPR, reunit in sedinta din data de 2 august 2015, a luat decizii cu privire la mai multe aspecte ale Regulamentului National Sportiv (RNS) – care constituie regulamentul in baza caruia se desfasoara toate concursurile cu porumbeii din tara noastra de sub egida FNCPR.

In ceea ce priveste concursurile de maraton, anuntul oficial contine urmatoarele precizari:

  1. Pentru reusita etapele de mare-fond si maraton s-a hotarat ca in zilele cu cod galben respectiv cod rosu sa fie interzise lansarile de porumbei. Domnul Florin Gatajescu este persoana desemnta de a purta discutii cu reprezentantii de la A.N.M   in vederea stabilirii unui parteneriat prin care asociatiile organizatoare sa fie anuntate din timp, pe e-mail, de catre reprezentatii de la A.N.M privind starea vremii.
  1. Maraton National, peste 900km, norma din 2 etape, prima etapa de maraton cu zona desemnata, urmatoarele  cu minim 200 membrii, cu 40 membri pe centru de imbarcare si 250 porumbei.
  1. As maraton 3 etape minim 2700 km, din tipurile maraton sau mare fond.
  1. Zone desemnate la prima etapa de maraton: – Dambovita, Bucuresti, Ilfov, Giurgiu.
  1. Se pot organiza concursuri mixte intre diferite tipuri de concursuri, de exemplu: Mare fond si Maraton, dar pentru Campionatul National se centrealizeaza separat cele doua tipuri iar clasamentele trebuie sa corespunda cerintelor Campionatului National.

 

Daca punctele 4 si 5 nu aduc multe noutati in ceea ce priveste Bucurestiul si judetele cu care jucam maratonul, legat de primele 3 chestiuni puse in discutie, pe marginea lor se pot face cateva observatii si se pot ridica unele intrebari.

Legat de punctul 1. referitor la interzicerea lansarilor de porumbei in zilele cu cod galben respectiv cod rosu:

In primul rand, se pune intrebarea in ce loc se evalueaza starea vremii, la lansare, pe traseu sau la destinatie ? Avand in vedere ca maratoanele noastre vor masura peste 900 de km si ca in lunile iulie sau august sansele sunt mari ca macar un segment din cei 900 de km sa fie marcat de culoarea unui cod, aceasta conditie poate fi greu de indeplinit.

In al doilea rand, cunoastem cu totii ca sunt columbofili care prefera anumite etape si altii care le prefera pe celelalte. Sunt destui care isi doresc maratoane cu vant din spate, cu sosiri in prima zi dar la fel de bine sunt multi care considera ca maratonul adevarat este cel la care porumbeii sosesc greu, atunci cand este cald iar vantul nu-i ajuta. Cred ca organizatorii trebuie sa arbitreze desfasurarea concursurilor oferind sanse egale la satisfactie, atat celor care doresc concursuri usoare cat si celor care doresc concursuri grele.

Ultimul concurs de maraton din zona noastra in 2015 – Harkov – a fost un concurs pe o vreme caniculara si fara vant. Porumbeii au venit greu la aceasta etapa, concursul intinzandu-se pe 3 zile. Cu toate acestea, nimeni nu a considerat concursul  o catastrofa, porumbeii gasindu-si usor drumul spre casa, cei mai buni in ziua a doua, urmatorii in ziua a treia si tot asa. Aceasta s-a datorat faptului ca sunt porumbei de maraton si sunt selectati in aceste conditii de-a lungul a mai multor generatii.

Acest concurs demonstreaza limpede pentru toata lumea, ca temperaturile ridicate nu conduc in mod direct la catastrofe – sau la concursuri fara succes, ca sa folosim expresia din comunicare.

PS: Ce se intampla in zilele cu cod portocaliu ?

 

Maraton National, peste 900km, norma din 2 etape, prima etapa de maraton cu zona desemnata, urmatoarele  cu minim 200 membrii, cu 40 membri pe centru de imbarcare si 250 porumbei.

Acest enunt contine mai multe modificari si trebuie sa le analizam pe rand. Daca proba se va numi Maraton National, inseamna ca aceasta categorie inlocuieste categoria “Maraton” cu care eram cu totii obisnuiti. Sufixul National are sens in contextul in care aceste concursuri de maraton sunt considerate nationale  in sensul in care la acestea poate participa orice crescator activat, de oriunde, daca indeplineste conditiile de distanta.

A doua modificare propusa este cresterea limitei de la care un concurs se considera ca fiind maraton, de la 800 de km cat era in prezent, la 900 de km. Aceasta modificare a fost argumentata pe grupul FNCPR de pe Facebook de catre dl. Marius Tunduc in persoana, spunand ca la 800 de km sunt prea multe cazurile in care primii (ca locatie)  crescatori castiga, iar crescand distanta la 900 de km, mizand pe timpul de neutralizare si sosirile de a doua zi, sansele celor din spate sunt mai mari. Trebuie sa spunem ca acest aspect framanta de mult timp conducerea federatiei noastre care a incercat prin diferite modalitati sa nu mai castige cei care au castigat in trecut (sa-i numim primii ?) sau cei care castiga in prezent. In urma cu cativa ani au propus solutia salvatoare a lansarilor intarziate. Este cazul sa deducem ca si cu lansari intarziate rezultatele tot nu au fost satisfacatoare si acum se cauta cu frenezie alta solutie.

Aceasta solutie cu cresterea distantei la 900 de km este primita bine de toti jucatorii de maraton, din simplul motiv ca porumbeii buni de maraton sunt facuti ca sa zboara bine la concursurile de maraton. De aceea nu este cazul sa asteptam ca lucrurile sa se petreaca prea diferit si sa vedem altfel de clasamente.

Ar mai fi de consemnat un aspect. La noi in zona, o parte din porumbeii care merg / mergeau la maraton erau proveniti din porumbei care au zburat la alte categorii cativa ani la rand, dar fara prea mare succes si pe care crescatorii ii angajau in cursele de maraton ca o forma de a le acorda o ultima sansa la glorie.

Daca pana acum,  de la 800 de km vantul din spate putea aduce acasa chiar si un demifondist, lucrurile se vor schimba cu aceste noi modificari iar acesti porumbei nu vor face fata. Drumul lor va fi spre bucatarie. Asadar, avand concursuri de 900 de km,  surprizele se vor imputina iar castigatorii vor fi adevaratii porumbeii de maraton, aceia care au mosi si stramosi care au fost capabili de aceleasi isprave.

Ultima observatie legata de aceasta propunere este aceea ca numarul de crescatori impus este prea mare pentru zona noastra. La ultimul concurs de la Poltava, s-au aliniat la start 135 de crescatori din toate judetele participante – ceea ce ar fi insemnat anularea concursului. Aceasta chestiune probabil ca nu se va vota, sunt multe zone in tara care nu pot indeplini aceasta conditie din simplul motiv ca nu sunt atatia crescatori. Totusi, ar fi cazul ca federatia la care acestia platesc cotizatii, sa le ofere sansa sa zboare concursuri de maraton.

As maraton 3 etape minim 2700 km, din tipurile maraton sau mare fond

Aceasta modificare contine prin insasi formularea sa o ineptie. AS inseamna toate etapele din categorie, prin urmare AS Maraton este de la sine inteles ca trebuie sa fie considerate 3 etape de maraton. Cum toata lumea va avea in planul de zbor 3 etape de maraton, nu exista niciun motiv ca sa nu se acorde titlul de AS Maraton acelor porumbei care claseaza toate acele etape. In acest fel se poate inlatura si baremul de km care este superflu, 3 etape de maraton vor conduce la mai mult de 2700 de km chiar si pentru primul crescator al zonei.

In incheiere, ne manifestam speranta ca pe viitor FNCPR va apela la serviciile unei firme de PR si Comunicare, fiindca oricat de incapabila ar fi aceasta din urma, tot credem ca ar evita greselile de scriere, de gramatica sau de logica a exprimarii care sunt totusi rusinoase cand vorbim de o conducere a unei federatii nationale cu 8000 de membri activi.